Regeneracja baterii w hybrydzie

Regeneracja baterii w hybrydzie? Co wyróżnia napęd hybrydowy?

Obecność drugiego, mniejszego silnika elektrycznego, mającego za zadanie wspomagać jednostkę spalinową podczas jazdy. Silnik elektryczny czerpie energię z akumulatorów trakcyjnych, umieszczonych pod tylną kanapą lub w bagażniku. Analogicznie w porównaniu do pozostałych rodzajów baterii, ich pojemność wraz z liczbą cykli ładowania/rozładowania spada, aż osiągnie poziom krytyczny. Wtedy nie zostaje nic innego jak wymiana lub regeneracja akumulatorów w samochodzie hybrydowym.

jak działa napęd hybrydowy?
Działanie napędu hybrydowego w samochodzie.

 

Hybrydowe Toyoty i Lexusy na swoją ocenę pracowały przez lata. Japoński producent doszedł do perfekcji w tworzeniu ekonomicznych i cichych hybryd, które cieszą się coraz większą popularnością także w naszym kraju.

Baterie w hybrydzie nie są wieczne.  Akumulatory w pojazdach hybrydowych najbardziej „lubią” normalną, codzienną eksploatację. Nad wymiar szkodzi im długotrwały postój, oraz wysokie temperatury. Do całkowitego uszkodzenia przyczyniają się też m.in. podtopienia oraz zwarcia w instalacji elektrycznej. Z takich oto powodów zakup używanej hybrydy z niepewnego źródła może się okazać dość niemiłą niespodzianką. Nie zaleca się też kupować akumulatorów, ponieważ długa przerwa w eksploatacji na pewno nie działa na nie korzystnie.

Co się psuje w używanych hybrydach?

W samochodach hybrydowych może zajść konieczność nie tylko wymiany lub regeneracji akumulatorów trakcyjnych, ale także można spodziewać się innych komplikacji (które w rzeczywistości pojawiają się niezwykle rzadko), między innymi:

  1. Uszkodzony falownik – czyli przekształtnik energii pomiędzy baterią a silnikiem elektrycznym- generatorem. Ochładzany cieczą, której obieg nie jest zależny od pracy silnika spalinowego, stąd stosuje się w nim osobną pompę cieczy. Gdy ulegnie awarii, naraża na szwank pracę całego układu hybrydowego.
  2. Utrudniony demontaż akumulatorów. Baterie uznawane za długowieczny element samochodu, często umieszczone są w trudno dostępnych miejscach, dlatego wyjęcie ich wiąże się ze sporą ilością czasu i skomplikowanymi działaniami. Często jednocześnie wymaga zdjęcia elementów tapicerskich bagażnika, kanapy i odkręcenia wszelkich wsporników oraz osłon.
  3. Miedziane blaszki łączące ogniwa z czasem pokrywają się patyną, jednak rzadko prowadzi to do powstania przerw w obwodzie elektrycznym.
  4. Błędy elektroniki pokładowej. Zaawansowanie techniczne tego typu samochodów wymusiło na producentach zastosowanie bardzo rozbudowanej elektroniki pokładowej. Dba ona o właściwe naładowanie ogniw, ale i wpływa na nasze bezpieczeństwo. Decydując się na kupno powypadkowej hybrydy lub auta elektrycznego, niejednokrotnie należy „odblokować” crash.
  5. Nieprawidłowe działanie układu wentylacji. Zbyt wysoka temperatura degraduje ogniwa w układzie hybrydowym. Przed rozpoczęciem użytkowania tego modelu warto zapoznać się z lokalizacjami wywietrzników układu wentylacji, aby przypadkiem nie przykryć je np. bagażem. Podobne konsekwencje mogą pojawić się również, gdy nie będziemy kontrolować czystości filtrów lub pracy wentylatora.

 

Profesjonalny serwis baterii hybrydowych
Serwis baterii hybrydowych.

Podsumowując, na co uważać w hybrydzie?

W pojazdach hybrydowych, poza kontrolowaniem standardowych elementów współdzielonych z autami spalinowymi musimy zwracać uwagę na stan części elektrycznej. Jeśli o to zadbamy, samochód posłuży nam jeszcze wiele lat. Przy długotrwałej eksploatacji ewentualne wydatki na regenerację baterii w hybrydzie i tak nie wyniosą nas tyle, co oszczędności z małego zapotrzebowania na paliwo.

Sprawdź co pisaliśmy poprzednio: Inteligentne latarnie 5G mają oczy

pl_PLPolski