Regeneracja baterii w hybrydzie? Co wyróżnia napęd hybrydowy?
Obecność drugiego, mniejszego silnika elektrycznego, mającego za zadanie wspomagać jednostkę spalinową podczas jazdy. Silnik elektryczny czerpie energię z akumulatorów trakcyjnych, umieszczonych pod tylną kanapą lub w bagażniku. Analogicznie w porównaniu do pozostałych rodzajów baterii, ich pojemność wraz z liczbą cykli ładowania/rozładowania spada, aż osiągnie poziom krytyczny. Wtedy nie zostaje nic innego jak wymiana lub regeneracja akumulatorów w samochodzie hybrydowym.

Hybrydowe Toyoty i Lexusy na swoją ocenę pracowały przez lata. Japoński producent doszedł do perfekcji w tworzeniu ekonomicznych i cichych hybryd, które cieszą się coraz większą popularnością także w naszym kraju.
Baterie w hybrydzie nie są wieczne. Akumulatory w pojazdach hybrydowych najbardziej „lubią” normalną, codzienną eksploatację. Nad wymiar szkodzi im długotrwały postój, oraz wysokie temperatury. Do całkowitego uszkodzenia przyczyniają się też m.in. podtopienia oraz zwarcia w instalacji elektrycznej. Z takich oto powodów zakup używanej hybrydy z niepewnego źródła może się okazać dość niemiłą niespodzianką. Nie zaleca się też kupować akumulatorów, ponieważ długa przerwa w eksploatacji na pewno nie działa na nie korzystnie.
Co się psuje w używanych hybrydach?
W samochodach hybrydowych może zajść konieczność nie tylko wymiany lub regeneracji akumulatorów trakcyjnych, ale także można spodziewać się innych komplikacji (które w rzeczywistości pojawiają się niezwykle rzadko), między innymi:
- Uszkodzony falownik – czyli przekształtnik energii pomiędzy baterią a silnikiem elektrycznym- generatorem. Ochładzany cieczą, której obieg nie jest zależny od pracy silnika spalinowego, stąd stosuje się w nim osobną pompę cieczy. Gdy ulegnie awarii, naraża na szwank pracę całego układu hybrydowego.
- Utrudniony demontaż akumulatorów. Baterie uznawane za długowieczny element samochodu, często umieszczone są w trudno dostępnych miejscach, dlatego wyjęcie ich wiąże się ze sporą ilością czasu i skomplikowanymi działaniami. Często jednocześnie wymaga zdjęcia elementów tapicerskich bagażnika, kanapy i odkręcenia wszelkich wsporników oraz osłon.
- Miedziane blaszki łączące ogniwa z czasem pokrywają się patyną, jednak rzadko prowadzi to do powstania przerw w obwodzie elektrycznym.
- Błędy elektroniki pokładowej. Zaawansowanie techniczne tego typu samochodów wymusiło na producentach zastosowanie bardzo rozbudowanej elektroniki pokładowej. Dba ona o właściwe naładowanie ogniw, ale i wpływa na nasze bezpieczeństwo. Decydując się na kupno powypadkowej hybrydy lub auta elektrycznego, niejednokrotnie należy „odblokować” crash.
- Nieprawidłowe działanie układu wentylacji. Zbyt wysoka temperatura degraduje ogniwa w układzie hybrydowym. Przed rozpoczęciem użytkowania tego modelu warto zapoznać się z lokalizacjami wywietrzników układu wentylacji, aby przypadkiem nie przykryć je np. bagażem. Podobne konsekwencje mogą pojawić się również, gdy nie będziemy kontrolować czystości filtrów lub pracy wentylatora.

Podsumowując, na co uważać w hybrydzie?
W pojazdach hybrydowych, poza kontrolowaniem standardowych elementów współdzielonych z autami spalinowymi musimy zwracać uwagę na stan części elektrycznej. Jeśli o to zadbamy, samochód posłuży nam jeszcze wiele lat. Przy długotrwałej eksploatacji ewentualne wydatki na regenerację baterii w hybrydzie i tak nie wyniosą nas tyle, co oszczędności z małego zapotrzebowania na paliwo.
Sprawdź co pisaliśmy poprzednio: Inteligentne latarnie 5G mają oczy