Napęd hybrydowy vs. elektryczny? Który wybrać?

Napęd hybrydowy czy elektryczny? Źródła, które do niedawna królowały jako „alternatywne”, stają się coraz bardziej popularne. W 2020 roku sprzedaż aut hybrydowych Toyoty przekroczyła ponad 15 milionów sztuk. Więc nic dziwnego, że kierowcy poszukujący nowoczesnego i ekonomicznego auta coraz częściej zwracają uwagę w stronę hybryd i napędów elektrycznych.

Auto na baterię.
Samochód na baterię.

Samochód „na baterie”

Najważniejszą różnicą dzielącą samochód elektryczny a hybrydowy jest ilość wykorzystywanych źródeł napędu. Auto elektryczne, to nic innego jak pojazd dosłownie „na baterie”. W szerokim uproszczeniu jego codzienna eksploatacja przypomina życie z telefonem komórkowym. Gdy w urządzeniu brakuje prądu, musimy podłączyć je do źródła zasilania i poczekać, aż się ponownie naładuje. Jak łatwo można się domyślić, w przeciwieństwie do telefonów, ładowanie samochodu zajmuje dużo więcej czasu. Współczesne pojazdy elektryczne zazwyczaj wymagają 8-10 godzin, aby uzupełnić swoje baterie. Dostępne szybkie stacje ładowania lub wprowadzane przez niektórych producentów dedykowane ładowarki umożliwiają uzupełnienie 50% baterii w czasie około 30 minut, co zdecydowanie skraca nasz  przestój w drodze. To ważne pod tym względem, gdyż niezależnie od wybranego auta elektrycznego, postoje na trasie nas nie ominą. Obecnie jedynie kilka modeli jest w stanie zaoferować zasięg na pełnym ładowaniu przekraczający 500 kilometrów.

Hybryda to stabilna technologia

Obalmy podstawowy mit na temat hybryd. Wbrew powszechnym opiniom, napęd hybrydowy nie jest już rynkową nowością. Pojawiły się one na rynku już pod koniec lat 90. Za pioniera tego rozwiązania uważa się Toyotę, która, produkuje hybrydy od 22 lat! W naszym kraju o hybrydach zrobiło się głośno dopiero kilka lat temu. Auta z tym napędem wciąż stanowią jedynie kilka procent wszystkich samochodów. Mimo to w ostatnim czasie ich popularność nieustannie rośnie.

Jak działa napęd hybrydowy?

W skrócie: napęd hybrydowy to wspólna praca silnika benzynowego i elektrycznego. Silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy podczas ruszania i przyspieszania. Napęd hybrydowy pozwala na ruszanie przy użyciu wyłącznie silnika elektrycznego, a także pokonywanie niewielkich odległości przy prędkościach miejskich bez udziału silnika benzynowego. W praktyce może przełożyć się to na znaczące oszczędności paliwa, co jest ważne np. podczas stania w korkach.

Czy hybrydę można ładować prądem z sieci elektrycznej?

Niektóre modele tak. Jednak większość producentów przekonują, że system odzyskiwania energii z hamowania oraz praca silnika benzynowego są wystarczające. Z tego właśnie powodu hybrydy często nie mają opcji ładowania energii z zewnętrznego źródła. Dla użytkownika oznacza to wygodę i oszczędność. Nie ponosi się przy tym dodatkowych kosztów ładowania baterii, a auto ma niższe średnie zużycie paliwa.

Rodzaje hybryd

Na rynku istnieją różne rodzaje napędów tego typu. Do dyspozycji są klasyczne hybrydy, ich odmiany typu plug-in oraz układ mild hybryd, nazywany „miękką hybrydą”.

Klasyczny napęd hybrydowy

Jest to zdecydowanie najpopularniejszy rodzaj. Rozprzestrzeniła go głównie Toyota w modelach: Prius oraz Auris. Polega na połączeniu dwóch silników: elektrycznego i spalinowego, które mogą pracować szeregowo lub równolegle. Na krótkich dystansach pojazdem z silnikiem hybrydowym można podróżować w trybie wyłącznie elektrycznym. Jazda na akumulatorach najlepiej zdaje egzamin podczas powolnej jazdy w korku lub w czasie ruszania. Ich pojemność jest jednak stosunkowo niewielka, więc po pewnym czasie załącza się tryb szeregowy. Oznacza to, że silnik spalinowy zaczyna spalać paliwo, aby doładować baterię. Gdy wystąpi potrzeba wykorzystania pełnej mocy napędu w samochodzie, hybryda automatycznie przechodzi w tryb równoległy. Oznacza to, że samochód napędzają oba silniki, a do dyspozycji kierowcy dostępna jest pełna moc.

Hybryda typu plug-in

Napęd typu plug-in pozwala ładować silnik elektryczny za pomocą wtyczki. W tym przypadku to kierowca decyduje, jakiego napędu będzie używał. Jazda tutaj jest możliwa nawet przy braku benzyny. Plug-in pozwala nam też na wjazd do strefy bezemisyjnej. Takie miejsca coraz częściej występują w dużych miastach w Europie.

Kiedy hybryda plug-in jest najbardziej opłacalna?

Ta opcja napędu jest szczególnie ceniona, gdy posiadasz dostęp do taniego źródła energii. W ten sposób naładujesz akumulatory swojego samochodu najtaniej. „Bezpłatne ładowarki” dostępne w miejscach publicznych są pozornie „darmowe”. W rzeczywistości nawet jeżeli nie chcemy, i tak „dopłacamy” na ich działanie. Ładowarki na stacjach paliw są wliczane w cenę paliwa. A ładowarki wystawione przez koncerny energetyczne opłacamy nieświadomie w rachunkach za prąd. Pamiętaj też, że ten stan jest tylko przejściowy. Wiele rozwiniętych państw na świecie w taki sposób wspiera wejście na rynek nowej technologii. Gdy pojawi się znacznie większa liczba pojazdów elektrycznych, ładowanie akumulatorów będzie odpłatne i opodatkowane.

Miękka hybryda

W autach z układem mild hybrid rolę pierwszoplanową gra silnik spalinowy. Elektryczny odpowiada za rolę alternatora i rozrusznika. Oznacza to, że samochód jest napędzany elektrycznie tylko przy ruszaniu i w początkowych prędkościach. Dodatkowym elementem każdej instalacji mild hybrid jest też drugi akumulator, magazynujący energię dla silnika elektrycznego.

EV czy HV, który napęd będzie najlepszy dla Ciebie?

Decydując się na następny samochód, zawsze warto zastanowić się, w jakich warunkach będzie on użytkowany. Dla osób decydujących się na auto elektryczne ogromne znaczenie powinna mieć rozwijająca się infrastruktura, której wciąż jednak daleko do zachodnich standardów. Ludzie, którzy poszukują uniwersalnego i wszechstronnego auta pozwalającego na oszczędną jazdę miejską i długie podróże bez przestojów zdecydowanie powinni zainteresować się hybrydą.

Jak będzie się rozwijać infrastruktura?

Zapraszamy na nasz kanał na Youtube, gdzie dowiesz się jak zregenerować baterię w swoim Lexusie!

WhatsApp
Messenger
Email
Phone
Messenger
WhatsApp
Phone
Email